Data för demokrati
RapportenStatistikAttitydgrupperTjänsterPilotOm projektet

Datadrivet kampanjarbete

Pilottestning med Röda Korsets Ungdomsförbund

I vår pilottestning med Röda Korsets Ungdomsförbund har vi testat och utvärderat de verktyg som tagits fram inom projektet Data för demokrati. Med hjälp av data från vår nationella attitydundersökning, attitydsegmentering och kartläggningsmodell stöttade vi RKUF i deras kampanjprocess under vår/höst 2022.

I vår rapport ”Datadrivet kampanjarbete” kan du läsa om hur RKUF:s kampanj effektiviserades och hur kunskapen de fått genom pilottestningen har påverkat deras verksamhet i stort.


Ada Grön, kommunikatör på RKUF

"Mer kunskapsbaserat och mindre magkänsla"

Läs vår intervju med Ada Grön, kommunikatör på RKUF och huvudansvarig för pilottestningen från RKUF:s sida: Intervju med Ada Grön (PDF)

Är du intresserad av en liknande insats? Läs mer under fliken: Tjänster

Ladda ned rapport

Expos pilottestning tillsammans med RKUF har bland annat resulterat i att:

RKUF uppnådde det kampanjmål de satt upp för sin nationella annonseringskampanj för medlemsrekrytering och kampanjen presterade mycket bättre än RKUF:s andra annonser av samma slag. Centrala personer i organisationen upplever att de fått ökad kunskap och fler verktyg. Både för att bemöta, förstå och nå ut till ”barn och unga” i allmänhet och till delar av målgruppen som de haft svårt att nå ut till tidigare. RKUF:s kommande kommunikationsinsatser kommer att utgå från insikterna i Expos dataunderlag.

Pilottestningens geografiska kartläggning används idag som underlag för en kvalitativ undersökning i utsatta områden i Göteborg i samverkan mellan RKUF och studenter vid Göteborgs universitet. Den geografiska kartläggningen gav RKUF insikter om områden där det finns ett intresse för organisationen som de annars inte hade riktat annonsen mot. Arbete påbörjats för att se över möjligheterna att omvandla insikterna i dataunderlaget till konkreta mål för organisationens övergripande strategiska arbete.

Exempel från rapporten

RKUF uppnådde det kampanjmål de satt upp för sin nationella annonseringskampanj för medlemsrekrytering och kampanjen presterade mycket bättre än RKUF:s andra annonser av samma slag.

Centrala personer i organisationen upplever att de fått ökad kunskap och fler verktyg. Både för att bemöta, förstå och nå ut till ”barn och unga” i allmänhet och till delar av målgruppen som de haft svårt att nå ut till tidigare.

RKUF:s kommande kommunikationsinsatser kommer att utgå från insikterna i Expos dataunderlag. Pilottestningens geografiska kartläggning används idag som underlag för en kvalitativ undersökning i utsatta områden i Göteborg i samverkan mellan RKUF och studenter vid Göteborgs universitet.

Den geografiska kartläggningen gav RKUF insikter om områden där det finns ett intresse för organisationen som de annars inte hade riktat annonsen mot.

Arbete påbörjats för att se över möjligheterna att omvandla insikterna i dataunderlaget till konkreta mål för organisationens övergripande strategiska arbete.

Om Expo

Expo.se © Stiftelsen Expo
Stockholm Ansvarig utgivare: Daniel Poohl
Stf ansvarig utgivare: Anna Fröjd
All information på expo.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.

Kontakt

E-post: info@expo.se
Postadress: Box 12119, 102 23
Stöd vårt arbete mot rasism Bankgiro: 5453-3971
Swish: 123 271 02 59
Om cookies