Pilottestning med Röda Korsets Ungdomsförbund
I vår pilottestning med Röda Korsets Ungdomsförbund har vi testat och utvärderat de verktyg som tagits fram inom projektet Data för demokrati. Med hjälp av data från vår nationella attitydundersökning, attitydsegmentering och kartläggningsmodell stöttade vi RKUF i deras kampanjprocess under vår/höst 2022.
I vår rapport ”Datadrivet kampanjarbete” kan du läsa om hur RKUF:s kampanj effektiviserades och hur kunskapen de fått genom pilottestningen har påverkat deras verksamhet i stort.
Ada Grön, kommunikatör på RKUF
Läs vår intervju med Ada Grön, kommunikatör på RKUF och huvudansvarig för pilottestningen från RKUF:s sida: Intervju med Ada Grön (PDF)
Är du intresserad av en liknande insats? Läs mer under fliken: Tjänster
Expos pilottestning tillsammans med RKUF har bland annat resulterat i att:
RKUF uppnådde det kampanjmål de satt upp för sin nationella annonseringskampanj för medlemsrekrytering och kampanjen presterade mycket bättre än RKUF:s andra annonser av samma slag. Centrala personer i organisationen upplever att de fått ökad kunskap och fler verktyg. Både för att bemöta, förstå och nå ut till ”barn och unga” i allmänhet och till delar av målgruppen som de haft svårt att nå ut till tidigare. RKUF:s kommande kommunikationsinsatser kommer att utgå från insikterna i Expos dataunderlag.
Pilottestningens geografiska kartläggning används idag som underlag för en kvalitativ undersökning i utsatta områden i Göteborg i samverkan mellan RKUF och studenter vid Göteborgs universitet. Den geografiska kartläggningen gav RKUF insikter om områden där det finns ett intresse för organisationen som de annars inte hade riktat annonsen mot. Arbete påbörjats för att se över möjligheterna att omvandla insikterna i dataunderlaget till konkreta mål för organisationens övergripande strategiska arbete.
RKUF uppnådde det kampanjmål de satt upp för sin nationella annonseringskampanj för medlemsrekrytering och kampanjen presterade mycket bättre än RKUF:s andra annonser av samma slag.
Centrala personer i organisationen upplever att de fått ökad kunskap och fler verktyg. Både för att bemöta, förstå och nå ut till ”barn och unga” i allmänhet och till delar av målgruppen som de haft svårt att nå ut till tidigare.
RKUF:s kommande kommunikationsinsatser kommer att utgå från insikterna i Expos dataunderlag. Pilottestningens geografiska kartläggning används idag som underlag för en kvalitativ undersökning i utsatta områden i Göteborg i samverkan mellan RKUF och studenter vid Göteborgs universitet.
Den geografiska kartläggningen gav RKUF insikter om områden där det finns ett intresse för organisationen som de annars inte hade riktat annonsen mot.
Arbete påbörjats för att se över möjligheterna att omvandla insikterna i dataunderlaget till konkreta mål för organisationens övergripande strategiska arbete.